torsdag 9 april 2015

Biblioteksbella spanar: Bibliotech

Den fräsiga loggan.
Jag hade nyligen anledning att resa till San Antonio i Texas, USA. Där passade jag på att besöka ett bibliotek som jag hört om. Biblioteket heter Bibliotech och är ovanligt på det sättet att det inte innehåller några böcker alls, i alla fall inte i vanlig mening. Det är nämligen ett helt digitalt bibliotek, och det enda folkbiblioteket av det slaget i världen, så vitt jag vet.
Så här ser det ut utanpå.

Inuti Bexar County Digital Library


 Biblioteket ligger i Bexar county i den södra delen av San Antonio och har bara funnits i knappt ett par år och är på många sätt som vilket folkbibliotek som helst: Det servar de lokala invånarna, bibliotekskortet är gratis och personalen hjälper besökarna att hitta litteratur och information. Den stora skillnaden är förstås att böckerna inte står i bokhyllor, utan ligger på en server i form av e-böcker. Det finns dessutom digitala resurser i form av databaser, tidskrifter, musik, film, ljudböcker och mycket mer.
Bibliotechs officiella biblioteksuggla. Varför känns den så bekant?
En stor skillnad mot svenska bibliotek är att alla resurser är integrerade i ett och samma gränssnitt, är tillgängligt via bibliotekets hemsida eller i form av appar för smartphones. Gränssnittet, som heter 3M, presenterar inte bara vilka resurser som finns att låna, utan ger även möjlighet att läsa e-böcker, lyssna på ljudböcker etc. utan att behöva ytterligare programvara. Här finns det alltså mycket att lära för andra folkbibliotek.

Surfloungen.

På biblioteket finns förstås datorer för användarna att låna, men även surfplattor och annan teknisk utrustning. Dessutom har biblioteket satsat på en interaktiv barnavdelning med pedagogiskt utformade spel för touchskärmar, utställningar om olika naturvetanskapliga fenomen och mycket annat roligt och lärorikt för barn och unga.

Stora touchbord på barnavdelningen.

Den mycket hjälpsamma och trevliga personalen bjöd mig på en rundvandring i lokalerna och berättade att de även utnyttjas för studiegrupper, föredrag och lokala sammankomster. Bibliotekschefen, den svenskättade Ashley Eklöf, berättade även att countyt planerar att öppna en filial till biblioteket, så snart kommer det finnas två digitala bibliotek i San Antonio. Vidare fick jag veta att jag inte var den första svensken att komma på besök: Det har gjorts en studieresa med en grupp svenska bibliotekarier, vilket jag inte hade en aning om. Vill du veta mer om detta kan du läsa vidare på deras webbplats.

Inga kommentarer: